Rapoo- It solutions & Corporate template

אפיק

עלעל קבוצת עין-גדי [מס' 245]

כ"ב בסיון תשכ"ו 10/6/1966

להנריט ואליזוב מזל טוב

שבת שלום!

הערב מארחים אנו את אנשי טיסת ההליקופטרים, ופגישה זו תהיה תודתנו הצנועה לאלה שהיו אלמונים עד היום, ועתה נכירם פנים אל פנים. יקצר המצע מלהשתרע ולתאר את כל אותם שעות ורגעים דרמטיים בהם נזקקנו לשרותם המהיר, שהציל לא אחת חיי אדם.

הנוכל להביע במלה תודה על הצלת חיים? אין צורך להיות סנטימנטליים. נשב ונשמח יחד, נשמע ספורים וצ'יזבטים, ואם נצליח לתרום מעט לקרוב הלבבות בינינו- דיינו.

החלו לימודי הקיץ. יושבים חברים מיושבים בדעתם בקורס לכלכת יצור ומתענינים בעקומות. נקווה שמרוב עקומות לא יאבדו את הטעם הטוב.

בקרוב תסתים בניתן של שמונה הדירות החדשות. במסגרת התזוזה הגדולה העתידה נשתדל להעלות את ה"ואדי; בלשון אחרת: לחסל את מגורי החברים והזמניים בצריפים.

אין צורך לצחצח חרבות ולמלא את שקיקי הדמעות. אנשי השיבוץ עושים את מלאכתם באמונה.

אל קהל קוראי ה"אפיק" הצטרפו בכורי המשק, ילדי כתה ב'. עד עתה זכינו לשמוע מהם רק חידודי ילדות. הפעם נקרא כתבות רציניות על הטיול השנתי. ברכותינו לכתבים הצעירים.

ובינתיים- להשתמע בעוד שבועיים.

הדרכה – ומה הלאה?

השגותיו ולבטיו של מדריך הגרעין

רציתי להעלות חלק מהבעיות שנתקלים בהן מדריכי הגרעינים כיום. בעיות חומר הדרכה, נושאים לדיון בפעולות, נסיונות מהכין "להתקיף" את החניך- כל אלה די רחוקים ממחשבות החברים, ומטבע הדברים ימשיכו להעסיק באופן מעשי את העוסקים בהדרכה.

כדאי, לעומת זאת, לשתף את החברים בחלק מן הקשיים שיש להתמודד אתם מחוץ לעניני ההדרכה הטהורים. אחד הגורמים הראשונים המקשים על פעילות סדירה הוא לחץ הלימודים בתיכון שמחמיר והולך ומגיע לשיאו בשמינית. מבחינתנו זוהי התקופה המכרעת להעמדת הגרעין על רגליו מבחינה חברתית, והכשרת מוסדותיו לפעולה על מנת שיהיה מאורגן כהלכה לקראת היציאה לתקופת הנח"ל. עם התקרב סיום שנת הלימודים גובר הלחץ על חבר הגרעין. ההורים לא תמיד מוכנים להשלים עם האפשרות שהבן יצא לדרך ה"עלולה" להסתיים בחיי קיבוץ. פרוש הדבר בשבילם- מעמד כלכלי לא ברור ולא מבוסס. ההורים מקוים (לא כולם כמובן) שהבן או הבת ישלימו לימודיהם הגבוהים ויצעדו לקראת עתיד "בטוח": "קודם תלמד ואח"כ, אם תרצה, תוכל ללכת לקיבוץ". האוירה הכללית בארץ גם היא אינה תורמת לחיזוק רצונו של חבר הגרעין. ברוב המקרים הוא נמנע מויכוח ישיר עם הוריו והסביבה. "גם אנחנו היינו פעם בקיבוץ, אנחנו יודעים מה זה קיבוץ, עוד תתחרט על הזמן שבזבזת"- קשה לנער לעמוד נגד נסיון חיים זה של הוריו. ברור שהוא עושה בסופו של דבר מה שהוא חושב לנכון, אבל בעצמו מלא ספקות. מתהלכת דעה שההולכים לנח"ל יוצאים "לתפוס שלווה, להעביר בקלות תקופת השרות הצבאי, ואין כוונתם רצינית. אין זה מביא ליחס אוהד לצעירים היוצאים לגרעין. אנו יודעים מה המקור ליחס זה – נהירתם ההמונית של מסימי הנח"ל למוסדות להשכלה גבוהה מיד עם סיום השרות ואפילו מוקדם יותר, לפני שסיימו את עיקר הדרך שלמענה בכלל נוצר הנח"ל: "שמירת הגרעינים עד לשלב הסופי- חיים במשק, מתוך כוונה לנסותם ולהשתלב בהם". חלק גדול מתכנן את לימודיו עוד באמצע תקופת השרות. יש אומרים: החלטנו באופן ברור, אנו רוצים ללכת לקיבוץ, אבל בפרק השרות הצבאי, אנו רוצים להיות בצנחנים, בשייטת, לעסוק באלקטרוניקה או בצילום, למצות את כל יכולתנו בצה"ל. יש מאבק גדול מצידנו להביאם לידי וויתור בתחום זה. אנו מסבירים את החשיבות של כל חבר בשמירת שלמות החברה, אחרת אין סכוי שהגרעין יגיע שלם למטרתו הסופית. ענין השרות בנח"ל מוצנח גם הוא עוזר להרגעת הפייטרים למיניהם. הזכרתי את האוירה השלילית בארץ ביחס לקיבוץ. המדהים הוא שיחס זה בא מתוך חוסר ידיעה, מהתרשמות שטחית או קריאה בעיתונות לא אוהדת.

הנה כמה משאלות תלמידי תיכון, שביעית ושמינית, שאינם חברי גרעינים:

-שמענו שבאחד הקיבוצים שולטים המבוגרים בצעירים ולא נותנים להם להתפתח ולתפוס עמדה בחיים

-יש משקים הגובים דמי כניסה למבקרים.

-מדוע אתם, המטיפים לרמת חיים צנועה , מוכרים את הירקות במחירי ספסרים?

-בני הקיבוצים- בדלנים ויחסנים.

-מהו האתגר בקיבוץ במדינת ישראל בשנת 1966?

-מה פועל הקיבוץ לטוהת המדינה היום?

- במה שונים חברי קיבוצים האוכלים, שותים ומתפרנסים, משאר אזרחים במדינה?

הלך דעות זה מביא מראש להצגת הקיבוץ מתוך עמדה מסנגרת, עמדת של הגנה. זאת משום שלא הצלחנו, בעיקר תנועות הנוער, להגיע אליהם בשלב יותר מוקדם.

התחלנו ללמוד בביה"ס התיכון רמלה-לוד במטרה לתגבר את הגרעין הקיים ואולי גם ליצור במקום מסורת של המשך. בשיחות הראשונות בקשו התלמידים לדעת מדוע תנועת הנוער לא הגיעו אליהם. מודע באים בשמינית לארגן לפני הגיוס לנח"ל. ספר אחד: ביקרתי הנוער העובד ברמלה כחניך צעיר. התחיל להתארגן משהו, הושפענו גם מדמות המדריך (יוסי ליאור) והיתה אוירה לפעולה, הנוער היה צמא לזה, יום אחד נעלם הכל בלי המשך.

נושא הלימודים הגבוהים תופס מקום אצל חברי הגרעינים. השאלה מהן האפשרויות להתפתחותם האישית במסגרת הקיבוץ מטרידה . בשלב זה אין לדרוש מהם שיוותרו, ולו במחשבה בלבד, בענין זה, רק משום שהם רוצים לחיות בעין גדי, כי עדיין לא נוצר רצון כזה.

ומכאן למחשבה בדבר דמות האנשים האמורים להגיע אלינו. אנו מעונינים באנשים שמסוגלים לתרום מיכולתם בכל תחומי החיים בקבוצה. הנוער היום מעונין בלימודים, אינו מסתפק בלימודי התיכון, ויש ללכת לקראתו. הבעיה היא איך להציג את ענין הלימודים. אנחנו לא יודעים איך יפתר הדבר בעין גדי, עם כל הבעיות של תחומי עבודה לאקדמאים, הווצרות של חברת אקדמאים מעל (או מחוץ) לחברה הקיימת.

לדעתי יש לעודד לימודים גבוהים כנושא להתפתחות אישית, בכל שטח שמענין את החבר. מגמה כללית של לימודיו עם מטרה ברורה להמשיך בתחום זה כמקום עבודה קבוע, לאורך שנים מסוכנת ופסולה. הסכנה היא בניתוק מחיי הקיבוץ ובפער אפשרי ברמת החיים. אפשר גם לומר בעדינות שקיים לעיתים קשר בין הרצון ללמוד ובין השאיפה לעבודה קלה יחסית. אינני בא להאשים את כל השואפים ללימודים בכוונה זו, אבל הדברים קיימים.

יש לאפשר במידת היכולת עיסוק בשטח ההתמחות האקדמי, אולם צריך לשמור על מחזוריות מסוימת, לנסות אולי לקבע תקופה מוגדרת מראש ומועד חזה לחיים בתחומי המשק. תיווצרנה אפשרויות ליותר חברים להגיע לעבודה במקצוע שנרכש.

איני רואה אפשרות לקיום לקיבוץ שחלקו האחד יעסק בעבודה אקדמאית ובועה, וחלקו השני יעמיס על כתפיו את בצוע העבודות היום יומיות ההכרחיות בענפים ובשרותים. כך יש להסביר את הענין גם לחברי הגרעינים.

דרור

בלי קשר למדריכים וחניכים:

ואלה שלשת פרשיות המכוניות בשבועיים האחרונים:

א. "כרמל"

ב. "כרמל"

ג. כרמל

בשעה טובה ומוצלחת יצאו ילדי כתה ב' לטיול שנתי. חוויות הילדים מובאות ככתבן וכלשונן. נשבח את התלמידים על נכונותם לכתוב ל"אפיק" ונלמד מהם.

ביקור ביקב בראשון לציון

עירית:

את היקב בקרנו בראשית הטיול. קבלה אותנו מדריכה שבסבירה לנו על היקב. היא ספרה לנו שלפני 83 שנים בנו אותו, ואת האבנים לבנין הביאו מירושלים. יש שם מסחטות שסוחטות 40 טון (!) של ענבים לשעה. את הענבים הסחוטים מעבירים לחביות. את החביות עושים מומחים, ואת העץ לא דופקים אלא שמים טבעות מיוחדות מעץ ודופקים אותן בלי ברזלים ומסמרים. היין נמצא לפחות 3 שנים, ואם רוצים שהיין יהיה יותר טוב צריך להחזיק אותו יותר שנים.

בסוף הבקור כבדו אותנו ביין היקב של ראשון לציון.

גרסה שניה, לשם השואה, אודות הבקור ביקב בראשון לציון – אופיר:

מעין גדי נסענו ישר ליקב בראשון לציון. קבלה אותנו חברה שהסבירה לנו. נכנסנו למרתף. במרתף חשוך וקר. ספרו לנו שאת היקב חפרו לפני 83 שנים, ואת האבנים הביאו מירושלים. במרתף ראינו בריכות גדולות מלאות יין. את היין מעבירים מהבריכות לחביות עץ גדולות. בחביות העץ צריך לשמור אותם 3 שנים. ספרו לנו שיש להם מסחטות שסוחטות 40 טון לשעה. בסוף הבקור נתנו לנו לשתות יין.

טיול שנתי של כתה ב'- בקור בקרקס

דפנה:

אחר הצהרים נסענו לקרקס. ראינו שם כל מיני דברים יפים. אני אספר לכם על הדברים האלה:

דובים נסעו על סקטים, ופתאום הדב הלבן נשך את המאלפת שלו ברגל וקרע לה את הגרב.

ראינו משחק כדורגל של כלבים. קבוצת כלבים אחת היתה לבושה אדום-לבן, והשניה כחול-לבן. במקום כדור הם שחקו בבלון. היה מוקיון מצחיק שהצחיק אותנו כל הזמן.

הקרקס היה יפה מאוד.

שיט על הירקון

יובל:

הגענו לירקון, עלינו לסירת מנוע ושטנו על הירקון. המלח הסביר לנו שהירקון קבל מימיו מראש העין, אבל מכיון שאת המים המתוקים צריך בנגב הפסיקו להזרים אותם לירקון.

היום הירקון מלוח, מפני שמזרימים אליו מי ים מתחנת החשמל רידינג. מליחות המים גורמת להרס העצים בסביבה. רואים שרשים חשופים ועצים שנפלו למים.

כאשר שטים על הירקון נדמה ששטים על הים בגלל ריחו החריף של המלח.

ביקור במגדל שלום

יאיר:

בתחילה בקרנו בכלבו שלום במחלקת צעצועים. אחר כך עלינו במעלית למיצפה. במיצפה ראינו את כל תל אביב, את יפו וגם 3 מטוסי נורדים מתכוננים להצניח צנחנים. אחר כך ירדנו במעלית למטה. למטה יש מדרגות נוסעות. אנחנו שחקנו בהם- עלינו וירדנו בהם בלי סוף.

בקור בשדה התעופה של לוד

שחר:

נסענו לשדה התעופה של לוד. עלינו על המרפסת, ראינו מטוס פוגה ממריא.

אחר כך נסענו לבאר שבע ואכלנו במוריס.

אחר כך מסענו לעין גדי.

באסיפה

באסיפה מים 28/5 נסתים הדיון על מבנה המזכירות והועדות ונערכו הבחירות.

סוכם כי ועדת משק תמנה גם להבא שבעה חברים, והמזכירות 8 חברים. אושר עקרונית כי מרכז ו. חנוך ומרכז ו. כוח אדם יהיו חברי מזכירות בתוקף תפקידם. תוצאות ההצבעה לחברי מזכירות, חברי ועדות ומא"ז מופיעות בעמוד הבא.

באספה מיום 4/6:

-אושרה חופשה מיוחדת לנסיעה לחו"ל לעמוס אלון למשך 36 יום.

-סוכם כי הטיול השנתי למחצית חברי הקבוץ, אשר לא השתתפו בטיול בשנה שעברה, יערך לאזור אילת באמצע חודש יוני.

-נידונה בקשתו של קים, התייר האנגלי, להתקבל לחברות במשק, לאחר דיון ארוך על אפשרויות שילובו של בן עם זר בחיי המשק והבעיות העתידות לצמוח מכך. נתקבלה החלטה עקרונית כי קבלתו של קים למועמדות וכן כל אפשרות דומה שניתקל בה בעתיד תתקים בהליכים רגילים, כפי שנהוג לגבי כל אדם אחר.

במזכירות

בישיבת המזכירות מיום 3/6 נדונו הנושאים הבאים:

-הצעת אריה שחל שהמשק ידון במימון לימודים לחברי גרעינים חדשים ההולכים ללמוד לאחר שחרורם מהצבא. עקר הצעתו הוא מימון לימודיהם כנגד חתימה על חוזה מתאים, מבלי שיהיו חברי משק או שיחשב להם זמן הלימוד כוותק בקבוצה. המזכירות החליטה להעביר את הנושא לדיון בו. חברה עם ו. השתלמויות בישיבה פתוחה, בה ישתתפו כל החברים שהבעיה קרובה להם.

-דיון על חבר הכשרה צעירה שלקח מכונית ללא רשות וגרם לה נזק רב. המזכירות החליטה להרחיקו מהמשק למשך חדשיים, עד לגיוס הגרעין לצבא.

-דו"ח מפי הגזבר על הטפול הנעשה בהבאת אחות. אם כי אין עדיין סיכומים מוגמרים, הרי קים סכוי סביר כי תוך זמן קצר תגיע אלינו אחות.

-הועבר לו. חברה דיון עקרוני על עובדי חוץ, כמה שנים ברציפות מאשרת להם הקבוצה לעבוד מחוץ לבית.

בענפים

גן ירק:

עם סיום העונה בגן נעשות עתה עבודות פרוק הקשתות (של מנהרות הפלסטיק) ומערכות ההשקאה התת קרקעית. השטחים עוברים דסקוס וחריש, וכן דישון לצורך פירוק שאריות החומר האורגני.

סכומי יבולים והכנסות מירקות אביב:

חצילים 150,4 טון 91,900 ל"י

עגבניות 124 טון 60,500 ל"י

תירס 38,7 טון 17,600 ל"י

פלפל 9,8 טון 15,500 ל"י

כרם:

נסתיים הבציר. נבצרו 11 טון פרי.

תמרים:

נסתימה הקשירה. מוכן שטח לנטיעת 70 שתילי חיאני.

ורדים:

עוסקים בניקוי מערכות השקאה תת קרקעית. נעשים נסיונות לנקוי טפטפות ע"י אויר דחוס בלחץ גבוה. כן מתבצע גיזום השיחים.

נוי:

החלה שתילת דשא ליד הכתה וליד בית ההבראה. מישרים שטח ליד בית הילדים החדש להכנת מדשאה. הדשאים מקבלים עתה שתי השקאות בשבוע בגלל חום הקיץ.

הרכב ועדות (מאי 1966-1967)

מזכירות: מזכיר, מרכז משק, גזבר, מרכז ו. חנוך, מרכז ו. כוח אדם, יואב, יצחק קרקעי, שפטל.

ועדת משק: מרכז משק, גזבר, גדעון כרמל, ליאור, דן קב, הלל, בכקה.

ועדת כוח אדם: אריק אפיק, יואב, הלל, רכז עבודה, יו"ר ו. השתלמויות.

ועדת תרבות: שיש, דרור סנדלון, שרהל'ה, עמיגיא, שלמה אברמסון.

ועדת עבודה: יגאל, חנן, איתן ו. (סדרן וסדרנית עבודה).

ועדת חברה: מזכיר, מאיר, שמיר, עמוס ג. טוסיה.

ועדת חינוך: גרימי, רותי ל. שרה ב. יצחק קרקעי, חנינה.

ועדת שכון: יורם אגמון, אמל'ה, נחמה.

ועדת שרותים: שרה ב. שרה אגמון, דוצי.

ועדת קליטה: אלי רון, אליזוב, רחל אורן.

ועדת ספורט: מאיר רון, חנן.

ועדת קשר: כלילה, מרים ב. דן ואלה.

ועדת בטיחות: מנו, ארי הלביץ.

ועדת בריאות: יוכבד, שושו, איתן ו.

מא"ז: גדעון הדס

סימפונית האהבה

(שיר חתונתם של הנרייט ודני אליזוב)

הנעימה: אם תלך לריו

מה תאהב הנרייט?

בעולם סתם כך לשוטט.

זה מוזר שלפתע

על קיבוצניק היא מתה

אך זו האמת.

פזמון:

צלילי אהבתם יוצרים סימפוניה

תשמע איזה "הורמוניה"

ואם הגברת

לפתע "מתקררת"

אז מקהלה מדברת

לה אומרת: ויו לה פרנס!

תני לגבר שנס.

אם תשאל את הבת

אי נולדה? אז תוך רגע קט

היא תשיב: קזבלנקה

אבל דני לא שמם ק-

-צוץ, כי זה "דרום צרפת".

פזמון

הנרייט, כך אומרים,

למדנית, קראנית ספרים.

רק חשבון מתמטי

בשבילה פרובלמטי

היא שונאת מספרים...

פזמון

אליזוב התענה

כשחלה הוא לאחרונה.

חם, נמרץ ואנרגי

אך בכל זאת אלרגי

למקרה חתונה.

פזמון:

אהבתם בתוף ובמצלתיים

מכה בעוז בינתיים

ללא כל דיסוננס.

ואם "על אמת"

הגברת מחוממת

אז מקהלת החמד

מזמרת: ויו לה פרנס!

כבר נתת לו שנס.

בועדות

ועדת משק:

לאחר שהועלתה לעזור למשק בחיסול הצריפים של בית ההבראה ומעבר למבנים קשיחים, הוחלט להזמין במסגרת התכנון הכולל של שטח הנקודה גם תכנית למקום בית ההבראה עם הצעה למודל הבניה המתוכנן.

הוחלט להכניס שפורים במבנה הקיים בבריכות הגפרית: הוספת סככת המתנה ושרותים בסגנון הבניה הנוכחי בגבולות השקעה של 10,000 ל"י.

דו"ח מלא של ישיבות ועדת משק נמצא דרך קבע במועדון.

ועדת תרבות:

תחזית פעולות לעתיד הקרוב:

15/6 – הרצאת פרופ' טור על ממצאי הבדיקות שנערכו כאן בשנה שעברה.

18/6-21/6 – טיול שנתי לאילת וסביבתה.

25/6-2/7 – שני מחזורי סמינר בבי"ס שדה.

1/7 – "רשימותיו של מטורף" בבצוע מישה אשרוב.

ידיעות בקצרה

הגיעו למשק לשל"ת:

שלש בנות לאחר טירונות: זהבה, נאוה וניצה. בן חניתה אמיר רונן.

נקבל את פניהם בברכת ברוכים הבאים.

בפגישה עם מסימי שביעית תיכון רמלה-לוד השתתפו מטעם המשק מדריכי הגרעין וכן אריה שחל ודן ואלה.

הגיע גנרטור חדש בשכירות מ"מקורות".

קו החשמל סדום-עין גדי כבר נראה באופק. ישיבת כל הגופים הנוגעים בדבר הגיעה לסיכומים סופיים בדיון הכספי.

שני כלבים שברו רגלים, שלשה כלבים הפחידו מבריאות, 53 כלבים לכלכו את המדרכה.

לא לאניני טעם

דרורה (בארוחת צהרים לאחר שבוע שמירת לילה):

כל יום כבד, כבד כבר יוצא לי מהאף.

אינדיק: ואני פשוט חשבתי שיש לך נזלת.

מספר המופרעים שהתגלגלו לעין גדי בשבועיים האחרונים עלה על הממוצע.

אומר ארי: עין גדי קיבוץ נמוך. תמיד הביוב זורם למטה.

מערכת הצבעות דיגיטליות הצבעה דיגיטלית אתר לקיבוץ קריאות שירות קריאות שירות