אפיק
עלעל קבוצת עין-גדי [מס' 247]
כ"ז בתמוז תשכ"ו 15/7/66
לטוסיה והלל
ברכת מזל טוב להולדת תמר
כן תרבינה
שבת שלום!
לפני הרבה שנים, בפרהיסטוריה, עמד גרעין "שדמות" בפני החלטה גורלית: להיות או לא להיות הגרעין הראשון היורד לעין גדי. אז היו ימים אחרים, וחברי הגרעין כנסו את הוריהם יחדיו על מנת לשמוע מפיהם מה דעתם על רצון הבנים ללכת לארץ גזרה. וברוח הימים ההם (לפני עשר שנים) גמרו ההורים אומר לחזק את ידי ילדיהם למען ילכו בדרכם החדשה, יתמידו ויהיו אור לנוער.
מאז זרמו מים רבים בעריג'ה. כיום מעמידים צעירי "סער" את הוריהם בפני עובדה מוגמרת: אנחנו לעין גדי. וההורים, המתארחים בביתנו כאן הערב, ניצבים בפני חשש כפול: לא די שהילדים עוזבים את הבית הטוב ויוצאים לעבודת הצבא, ומי יודע בידי איזה מפקדים חסרי לב נפול יפלו, אלא מצהירים הם כי החליטו ללכת אל ארץ לא נודעת, והלב חרד וחושש.
הורים יקרים! היום רואים אתם כי עין גדי היא בית לחיות בו ככל הבתים, אם לא למעלה מזה, וריחוקה אינו אלא קפיצת דרך מן הכרך הגדול, וגם אי שם במדבר אנשים חיים ונושמים ושמחים. התיצבו בצד ילדיכם, ראו כי הם בידים נאמנות, חזקו אף אתם ואמצו את ידיהם, ויהי ביתם ביתנו גם ביתכם
במזכירות
בישיבת המזכירות מיום 34/6 הועלו בעיות כח אדם לשנה הבאה. התחזית הקימת היא 90 חברים+20 זמניים. במצב זה קיים חוסר של 150 ימי עבודה לחדש חוץ מגן הירק. כדי לקים תכנית משק אלמנטרית עם גן ירק יש צורך ב-130 איש במשק, כלומר 20 זמניים נוספים, ובנוסף לכך תיירים בעונות הבוערות. סוכם כי יש לזמן ישיבה עם ו. כוח אדם של האחוד כדי לקבל הצעות לפתרון המצב.
נדונו בעיות השכון במשק. הגיעו למסקנה שעם סיום בנית שמונה יחידות הדיור המשפחתיות הנמצאות עתה בבניה, ועם בנית 10 דירות רווקים במסגרת החלפת צריפים בישובי ספר, יהי במשק מקום מגורים הולם ל-150 איש, דבר הפותר את שאלת מגורי גרעין "סער" לאחר שנת ההכשרה ומאפשר דיור בחדר לבד לכל הרווקים הותיקים.
בישיבה מיום 25/6 נדונה שאלת היחסים בין המשק לבין בי"ס שדה ואכסנית הנוער.
הועלו הצעות לשתוף פעולה בי"ס שדה. כן הובעה הצעה שהמשק ידון בהקמת "כפר גנים"- דירות להשכרה לעידוד המתרחצים במעינות הגפרית, שיבנו בסמוך למסעדה שתוקם על ידינו. ההצעה, כפי שלובנה בו. משק, תועלה מחר באסיפה.
בישיבה מיום7/7 הועלתה הצעת סדור העבודה כי יש הפרזה במכסות העבודה בטיפולים בקיץ. המזכירות העבירה את הדיון בנושא לגות המרכב ממרכזי ו. עבודה וו. חנוך, סדרן עבודה ומרכזת בתי ילדים.
הוצע שוב לבטל את תפקיד סדרנית העבודה. סוכם להעביר לו. עבודה הצעה שהמטפות יערכו ביניהן סדור פנימי, כל חודש ע"י בחורה אחרת. על כל יתר ענפי העבודה יוכל הסדרן להשתלט בכוחות עצמו.
באסיפה
באסיפה מיום 2/7 אושר בואה של תהילה להחליף את יוכבד כאחות.
אושרה נסיעת ירח דבש לחו"ל להנרייט ולדני אליזוב, תוך קבלת הצעה שהגזבר ינסה להסדיר הקדמת מועד נסיעתם או החלפת כרטיסי האניה בכרטיסי טיסה.
נערכה שיחה על הצעת אריה שחל למימון לימודים לחברי גרעינים צעירים. ההצעה הועברה לאחר דיון ארוך לישיבה משותפת של ו. השתלמויות וו. חברה.
באסיפה מיום 9/7 הועלו לדיון ראשוני שני סעיפי ו. משק: האחד- ללכת לקראת גדול בצל בקנה מדה גדול עם מיכון רב במשבצת קרקע מחוץ לעין גדי. השני- ההצעה לבית הארחה נוסף (כמפורט לעיל בדו"ח המזכירות).
שני הסעיפים יועלו שנית לאסיפה בצורה מוגמרת.
אושרה יציאתה של חנה'לה [קב] לחצי שנה לבימת הקבוץ.
נמסר דו"ח מצב כוח אדם, והוזכרה הצעת ו. כוח אדם של האחוד להבאת נוער גרמני למשך חצי שנה. האסיפה הביעה דעתה ברוב קולות להוריד את ההצעה לפני הדיון בה.
מאחר שרבו השנה הנוסעים לחו"ל, הועלתה הצעת ו. חברה להגביל נסיעה לאירופה לתקופה של חודשיים ולארצות רחוקות יותר (באם מפליגים ולא טסים)- מקסימום חודשיים וחצי.
נתקבלה הסתייגות האומרת שכל המבצע טיולו בתחום החודשיים יולי-אוגוסט יוכל לצאת לשלושה חודשים לכל יבשת שהיא.
אושרה סופית תכנית בנית המטבח של חדר האוכל החדש. סוכם לבנות מטבח עם רמפה מערבית ולהסתיר את הרמפה ממדרכת בית הילדים ע"י קיר חוצץ, שמרחקו לפחות 4 מ' מהמדרכה. התכנית שאושרה מאפשרת הרחבת המטבח בעתיד ללא בעיות טכניות מסובכות.
סכום ימי העיון והסיור בבי"ס שדה והרהורים לעתיד
ציוץ צפור נשמע, קשב ודומיה בין המסיירים. הנה רואים אנו צפור המאכילה את אפרוחיה, ומולה צפור טרף הדורסת סנונית.
שבילי עקבות על הדרך- סימני חיים מהלילה: שועל, צבוע, דרבן ועוד.
השתדלתי לערוך את הסיורים תוך המחשת השדה והטבע והדגשת עולם החיים העשיר והמגוון- החי והצומח, וכך היה גם בהרצאותינו. הסיור הגיאולוגי של הר סדום היה פתיחה או סיום בלימוד בנושא בסיסי לעולם החיים- הכרת הסלע והאקלים.
אודה- היה טוב משצפיתי. חששתי מהציניות והשגרתיות הגדולה" מה יש לנו עוד ללמוד כאן בעין גדי?" "מי מכיר את הסביב יותר טוב מהיושבים כאן?" ובכל זאת שנקלט הגרעין הראשון, ונקלט היטב.
חברים שמזמן לא יצאו משגרת השדה או בית הילדים, המשרד או המסגריה, יצאו קצת ללמוד ולהכיר, והרגשתי ענין ושנוי מהיום הראשון ועד האחרון. חבל שאחדים החסירו חלק, משום שארבעת הימים האלה היוו שלמות אחת.
אני מקוה כי נמשיך בדרך זו גם בעונות אחרות ובנושאים אחרים, לאלה שהשתתפו ולאלה שלא יכלו להשתתף.
בי"ס שדה בעין גדי הוא גוף מוזר בו צוות של כמה בודדים מתמידים ואנשים מתחלפים. גוף שאינו קבוץ, מושב או כל צורה מוכרת אחרת, ובכל זאת משפחות חיות כאן.
אנו נסינו ליצור ערך חשוב ועצום במתכונת לימודי ידיעת הארץ בבתי הספר. במקום ללמד כל אזורי הארץ בכתה בשעור "מולדת" לצאת ולהכיר ולאהוב את ה"מולדת" במקומה, תוך לימוד וחויה. שנוי זה לא היה קל לעיכול למשרד החנוך ולבתי הספר.
כיום הנערים המסימים את בית הספר התיכון מכירים את הארץ מן הספרים בלבד. אין קשר בתי אמצעי לארץ- וזה מתגלה בצבא ובחיי האזרח. נסתיימה תקופת הפלמ"ח וההתנדבות.
כל זאת אנו מנסים לשנות, וכמובן לא נעשה זאת ביום או בשבוע ולא בעין גדי בלבד. אך כבר קמו בעקבותינו בתי ספר שדה נוספים בארץ. משרד החנוך הקים מחלקה מיוחדת וממליץ על יציאה לסמינרים קצרים בכל הארץ, ואנו רואים כי זה נושא פרי: עשרות ומאות נערות ונערים פונים אלינו להתנדבות לעזרה בעבודה, וכן פונים לגרעינים של בתי ספר שדה.
אין אנו רוצים ואין אנו מסוגלים להחזיק כל זאת לבדנו. אנו צוות אנשים קטן בתנאים-לא-תנאים, והבעיות הכלכליות חמורות מאד, כי הנקודה הקטנה יחסית מצריכה הרבה עובדים במקום.
רק שתוף פעולה ממשי וכנה עם המשק יכול לתת לשני הצדדים תועלת רבה. עד היום קשה היה לדבר על כל במשק. הציניות הראשונית כסתה על הערכים החיוביים והתועלת ההדדית. נדמה לי שהיום התבגרנו קצת מכל הבחינות.
הנני רואה חמש נקודות לישוב בין המשק וביה"ס:
1. תוספת משפחות לחיי קבע באזור. עתה גם המשק מכיר בזאת.
2. הקנית הערך המיוחד של עין גדי- הטבע, הנוף וההיסטוריה, לא רק לנו אלא לכל ילדי ישראל, לאהבת המדבר והישוב בו. דבר זה יסייע לנו במשותף להבאת דור צעיר להמשך ההתישבות במקום, הן כגרעינים משותפים והן כמשפחות.
3. שמירת עין גדי , אתריה ונחליה, החי והצומח, השטח החקלאי של ועבר ושל ההווה מפני הרס המטילים. עלינו ליצור הכרה לשמירה של כל אלה אצל המטיילים, שילכו וירבו משנה לשנה, ולא לומר להם- אל תגיעו לכאן.
4. שתוף חברי המשק בעבודת ביה"ס, בהדרכה בשמורה ובשרותי המקום, הן כענף כלכלי והן כפתרון מקום עבודה לחברים נוספים.
5. פתוח האזור, כך שיהנו מרוחיותו הכלכלית תושבי המקום ולא אנשי החוץ.
6.
אינני מאמין שכיום יכול המשק לקחת על עצמו לבדו משימות אלה, בגלל בעיות כוח אדם ויכולת השתלטות על הנושא. הגיע הזמן שלא רק הרווח יהיה הנושא היחידי המענין. הגיע הזמן להשתחרר מ"אנחנו הראשונים והיודעים, והשטח רק שלנו", ולהכנס ברצינות לענין המשותף, דבר שיקדם בתנופה את שני הצדדים גם יחד.
לוי [יהב] – ביה"ס שדה
ידיעות בקצרה
החלו ההכנות לקראת החתונות הקרובות ב23/8. לשם גוון וכדי להזכיר את חויות העשור תערך מסיבת החתונה באמפיתיאטרון.
עובדי הדי-8 והשופל עלו הגלילה לעבודות הכשרת קרקע, ועתה הם נושמים מלבד אבק גם אויר פסגות. כנראה שיעבדו שם עד הסתו.
נסתים קורס כלכלת יצור, ובוגריו כבר משוחחים שיחת חולין במילים מסובכות. האגדה מספרת ששני עובדי גן ירק נראו רודפים בשדה אחרי פונקצית יצור.
הח' ולטר אופיר, מרכז ו. כח אדם של האחוד, היה אצלנו לשיחה בנושא הכנה לקראת ישיבת מרכז האחוד. כמו כן לובנו בעיות קבלת נוער מעירות פתוח במסגרת הכשרה צעירה כפתרון לבעית כח העבודה במשק. לצערנו השתתפו בשיחה מספר מועט של חברים.
החל קורס להגנת הצומח לעובדי הענפים החקלאיים. עד עתה התקיימו הרצאות מפי ד"ר הרפז על אנטמולוגיה וד"ר משנה הורביץ על הדברת עשבים. בשלב ב' ילמדו על הכרת מחלות, מזיקים, חמרי הדברה ואגרוטכניקה של רסוס.
הלל החל בלמודיו, ובתור שעור ראשון הגדיל את המשפחה.
רוני רז סיימה קורס תפירה.
גרעין "סער" מתגיס ב-24/7, והמדריכים דרור ודודו מסיימים את עבודתם בתנועה.
בשבוע הבא יוצאים ילדי הכתה לקיטנה בגשר הזיו יחד עם ילדי כנרת. אם יהיה זה לרצון ההורים, יובאו הילדים מהקיטנה בשבת 28/7 בבוקר למפגש עם טיסת ההליקופטרים.